Dnešní uspěchaná a sedavá doba nepřeje našim tělům. Bolestmi zad dnes trpí i mladí lidé a stres provází snad už i školáky. Nesmírnou zátěž, kterou náš životní styl přináší našemu tělu a jeho orgánům, je potřeba pravidelně kompenzovat.

Ideální je cvičení, které tělo jemně protahuje, rovnoměrně zatěžuje a přirozeně dává průchod životodárné energii Chi tak, aby se nikde v těle netvořily blokády a Chi mohla volně proudit až do konečků prstů.

Existuje řada jemných, ale velmi účinných cvičení, jako  např. Chi Kung či  určité druhy jógy. Škola Harmonie má osobní zkušenost své zakladatelky Blanky Vun Kannon s Tai Chi a proto je následující článek psán převážně o Tai Chi. To ale neznamená, že si nemůžete najít jiné relaxační cvičení, které vám bude vyhovovat.

1. Uvolnění

  • Hned ze začátku cvičení si všimnete, že vaše mysl přestává být přehlcená milióny informací, které denně v naší mysli zpracováváme. Spolu s prvními pohyby Tai Chi se v mysli objeví klid.
  • Relaxace se týká také celého těla – Tai Chi je totiž založeno na pro nás relativně nelogických principech. Končetiny jsou v průběhu celého cvičení uvolněné včetně kloubů, které se nikdy nenapínají tak, aby se tzv. zamkly, byly v extrému.
  • Břicho je zcela uvolněné – to je asi to nejtěžší – dovolit si povolit břicho. Je v něm tak strašně moc životně důležitých orgánů a přitom jej celé dny stahujeme těsným oblečením. Tai Chi skýtá příležitost dát těmto orgánům prostor, který tak nutně potřebují a svými jemnými pohyby jej dokáže dokonce vnitřně masírovat.
  • Tai Chi se cvičí v obyčejném volném tričku a pohodlných kalhotách. Nemusíte se starat, jestli vypadáte dost štíhle a vysportovaně. A to je velmi osvobozující a přináší samo o sobě uvolnění.
  • Neexistuje žádné měřítko, co je potřeba „odcvičit“. Ve skupině jsou lidé ve věku od cca 20 do 80 (a více) let, s nejrůznějšími tvary těla a zdravotní historií. Není výjimkou, že vedle vás cvičí babička po operaci kyčle a z druhé strany mladý muž, plný fyzické síly.

Každý cvičí, jak nejlépe umí v dané chvíli, ale ne lépe.

A v tom je neuvěřitelná síla a dar – přestat na chvíli myslet na to, že něco musím dokázat, a soustředit se na to, co mé tělo potřebuje.

2. Rovnováha

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

  • Rovnováha je jedno z nejčastěji citovaných pozitiv cvičení Tai Chi. Navíc je velké spojení mezi fyzickou rovnováhou a tou životní. Když máme v hlavě přetlak a spoustu myšlenek, jsme fyzicky vyčerpaní a vystresovaní, tak většinou přestáváme vidět svůj život jasně. Je pak daleko pravděpodobnější, že se dostaneme do nerovnováhy v jedné nebo více životních oblastech. Tai Chi odplavuje stres, čistí hlavu, uvolňuje ztuhlé tělo a navrací nás tak do svého středu – fyzického i životního.
  • Klid v pohybu: klid a pohyb zároveň, je to vůbec možné? Je. Je to tajemství dlouhověkosti, která je jedním z hlavních cílů taoistická filozofie, včetně čínské medicíny. Jin (klid) a Jang (pohyb) jsou znázorněním tohoto principu. Tai Chi se často říká chodící meditace, protože umožňuje odpoutat mysl od myšlenek všedního dne a být zároveň v pohybu. A v tom spočívá zázrak Tai Chi a jeho velké léčebné účinky – dává odpočinout našim myslím, a zároveň velmi sofistikovaně procvičuje naše těla, tkáně, kosti, a vnitřní orgány.
  • Tai Chi se cvičí v tichu, které je potřeba k tomu, abych se potkali sami se sebou. Sestava je jednoduchá a komplexní zároveň a vyžaduje pozornost celé osoby. V tichu můžete vnímat své tělo, kde dneska táhne, kde je naopak krásně a proudí v něm Chi a máte tak „on-line“ spojení s tím, co se ve vašem těle děje.

3. Přijetí sebe sama

  • Dnešní svět nás mnohdy nutí se vysilovat, přepínat a ke svému tělu se chovat dost nelaskavě. Tai Chi je nesmírně osvobozující v tom, že nám dovoluje si kdykoli odpočinout v průběhu hodiny, kdykoli MY potřebujeme.
  • Tai Chi nemá z pohledu moderního člověka žádnou metu. Žádné pásky, diplomy, či úrovně. Sestavu se naučíte za pár měsíců a pak ji do konce života „jen pilujete“.  Možná se ptáte, není to nuda? Opravdu není! Tak jak cvičíme, tak se postupně uvolňuje naše tělo i mysl a začneme se dostávat sami k sobě, ke svému středu, fyzickému i duševnímu. A co je lepšího než poznávat sám sebe?
  • Tai Chi nás postupně naučí přestat myslet na to, jak nás ostatní hodnotí. A navíc je nesmírně osvobozující dělat něco jen tak, opravdu pro radost, a neusilovat při tom o dosažení nějaké další mety. V Tai Chi díky tomu neexistuje konkurence a soutěživost, a je daleko vice prostoru na projevení se toho dobrého v nás.
  • Tao je Cesta. Tao učí, že není důležitý jen cíl, ale právě samotná cesta. A to platí pro jakoukoli aktivitu, kterou děláme. V Tai Chi se tedy naučíme, že utrpení (při cvičení, či celkově v životě) nemusí být součástí naší cesty. Ale musíme si za to převzít odpovědnost sami. Nikdo jiný to za nás neudělá!

Tai Chi je vskutku zázračné cvičení. Je úplně pro každého. I proto ho v Číně cvičí milióny lidí každé ráno v parcích. A proto ho já už více než 10 let cvičím také.

A tak jestli Vás láká Tai Chi vyzkoušet, začněte hned. Dnes se Tai Chi cvičí v mnoha koutech České republiky. Výborné je Sdružení taoistického tai chi, které má mnoho poboček po celé republice, a můžeme jej z celého srdce doporučit.

Další články na podobné téma:

Blanka Vun Kannon

Miluje harmonii a učí druhé jak vytvořit harmonické domovy a životy. Zakladatelka vzdělávací platformy Škola HARMONIE, odbornice na Feng Shui a Soul Coach působící v USA a ČR, autorka eBooku Feng Shui jako klíč ke štěstí, lásce a harmonii.
Inspiruje ke smysluplnému utváření prostoru našich domovů tak, aby nás maximálně podporovaly na naší cestě životem. Je vášnivou propagátorkou Instinktivního Feng Shui, jehož principy a benefity učí v eBooku Kouzlíme s Feng Shui – Recepty pro harmonický domov a šťastný život.